6 redenen waarom ondernemers denken geen (nieuwe) website nodig te hebben

1. Een (nieuwe) website laten maken is duur

Eerlijk is eerlijk, niemand werkt natuurlijk gratis. Maar dat betekent nog niet dat het laten maken van een website heel duur hoeft te zijn. Als je verschillende webdesigners met elkaar vergelijkt zul je zien dat de prijzen variëren tussen een paar honderd en een paar duizend euro. Afhankelijk van het type website dat jij wilt en welke eisen jij stelt, kun je het in principe zo duur maken als je zelf wilt. Het feit blijft wel dat je het laten maken van een professionele website moet zien als een investering in jouw bedrijf, die jou in de toekomst meer winst zal opleveren.

Voordat je met een webdesigner in zee gaat is het verstandig om bij een aantal punten met betrekking tot de prijs-kwaliteit verhouding stil te staan. Veel scherp geprijsde webbouwers bieden een zeer snelle service aan (online binnen 1 week) die vaak gepaard gaat met gelimiteerd persoonlijk contact en een beperkt aantal concepten. De duurdere webdesigners nemen meer de tijd om jou te leren kennen en jouw wensen te inventariseren, waardoor jouw nieuwe website beter aansluit bij jouw bedrijf. Maak voor jezelf een afweging van wat jij belangrijk vindt in een samenwerking.

2. Ik heb al een website en die werkt prima

Heb jij inderdaad een fantastische website die er prachtig uit ziet en goed werkt op alle apparaten? Gefeliciteerd! Jij hebt het begrepen. Wat ik daarentegen in mijn werk vaak tegenkom zijn ondernemers die jaren geleden een website hebben laten maken, die toen waarschijnlijk heel goed was, maar inmiddels is verouderd. Zij zien vaak niet in wat het nut is van een nieuwe website. Alle informatie klopt tenslotte nog en het contactformulier werkt. Het design is daarentegen vaak verouderd en soms zelfs nog gemaakt voor een 1024 x 768 schermresolutie (die grote beeldbuizen die twee derde van je bureau innamen). Technische ontwikkelingen zijn de laatste jaren erg hard gegaan. Het internet verandert constant en jij kunt natuurlijk niet achterblijven. Je wilt voorkomen dat jouw potentiële klanten kiezen voor de concurrent, omdat zij een betere website hebben.

Bekijk jouw website eens op mobiel of tablet. Hoe goed werkt hij dan? Staat alles nog netjes op zijn plaats of moet je horizontaal scrollen om de gehele website te bekijken? Is het goed leesbaar zonder dat je hoeft in te zoomen? Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk de mobiele ervaring is geworden. Kijk ook eens bij jouw concurrenten. Hoe ziet hun website er uit? Niet alleen qua visueel design, maar ook op het gebied van gebruiksvriendelijkheid.

3. Ik heb al genoeg vaste klanten

Zit jouw agenda iedere week helemaal vol en kun jij er geen klanten bij hebben? Good job! Je mag trots zijn op jezelf. Het is in dit geval logisch om te denken dat een (nieuwe) website voor jou niet nodig is. Je maakt immers genoeg winst om lekker rond te komen. Toch is ook in dit geval een goede website een verrijking voor jouw bedrijf. Een website is namelijk niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor jouw vaste klanten. Het is een stukje service, je eigen online visitekaartje. Want ook jouw vaste klanten hebben baat bij een goede website! Gewoon om even te kijken wat jij nog meer te bieden hebt dan de vaste prik, om snel en gemakkelijk contact met jou op te kunnen nemen of om een fijne review achter te laten.

Het prettige van vaste klanten is dat zij affiniteit met jou en jouw bedrijf hebben. Zij kiezen immers niet voor niets iedere keer weer voor jou. Het leuke hiervan is dat zij er vaak voor open staan om jou te helpen. Maak gebruik van deze bron van informatie. Vraag eens aan jouw klanten wat zij graag zouden zien op jouw (nieuwe) website en hoe deze kan bijdragen aan hun ervaring.

4. Ik krijg mijn klanten via Facebook

Facebook en andere social media kunnen op een geweldige manier bijdragen aan jouw bedrijf. Het is een laagdrempelige manier om nieuwe klanten te werven en in contact te blijven met bestaande klanten. Toch is een goede website ook in dit geval van belang. Het biedt jouw klanten een vast platform voor informatie en contactmogelijkheden. Jouw social media is (als het goed is) constant in beweging. Je wilt immers je bereik vergroten en dat is goed! Je loopt hiermee echter wel het gevaar dat het wat rommelig wordt en dat klanten, met name op Facebook, ver moeten scrollen om bij de juiste informatie te komen. Daarnaast draagt een website bij aan het vergroten van de betrouwbaarheid. Met een goede website kom jij professioneler over en wek je een gevoel van vertrouwen op. Een win-win situatie dus!

5. Ik heb geen tijd om een website bij te houden

Je bent het vast wel eens tegengekomen; zo’n website waar in maart de kerstacties nog op staan. Niets is zo vervelend als een website bezoeken waar verouderde informatie op staat. Het is daarom van groot belang om jouw website goed bij te houden. Wanneer jij geen tijd hebt om de website bij te werken kun je ervoor kiezen om deze zodanig in te richten dat wijzigingen niet of zelden gedaan hoeven te worden. Je kunt kiezen voor een heel simpele basiswebsite, waarop alleen de belangrijkste onderdelen, zoals diensten en contactgegevens, worden vermeld. Alle extra’s, zoals acties, een blog of nieuwsberichten kun je dan gewoon achterwege laten. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om het onderhoud uit te besteden aan jouw webdesigner.

6. Ik snap niets van computers

Natuurlijk is niet iedereen even technisch en zijn computers voor sommige mensen echt abracadabra. Gelukkig zijn er een aantal knappe koppen op de wereld die er hun missie van hebben gemaakt om het internet ook voor de non-techies onder ons behapbaar te maken. Er zijn tal van platforms en plugins beschikbaar die hierbij kunnen helpen. Zo maak ik zelf ook gebruik van een systeem dat het voor klanten makkelijker maakt om zelf aanpassingen aan hun website te doen, zonder dat er daarbij iets fundamenteels in de soep kan lopen. En natuurlijk kun je er ook voor kiezen om het helemaal uit te besteden, zodat jij je niet hoeft te storten in de constant veranderende wereld van het internet.

Deel deze post

Wil jij op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, toegang krijgen tot exclusieve content en overal als eerste bij zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief. Ik beloof je dat ik alleen interessante informatie met je zal delen!

Copyright © 2019 LionessDesign | Algemene voorwaarden | In samenwerking met Someco