Webdesign trends voor 2019

6 Webdesign Trends voor 2019

In deze blog heb ik de webdesign trends voor 2019 voor je op een rijtje gezet.

Het nieuwe jaar is alweer twee weken aan de gang. Voor mij staat 2019 in het teken van innovatie en zelfontwikkeling. De afgelopen weken ben ik hard aan de slag geweest met een superleuk project dat ik binnenkort ga lanceren. Hier zal ik binnenkort meer over vertellen. Daarnaast vind ik het heel belangrijk om te blijven leren. Daarom volg ik regelmatig cursussen op het gebied van webdesign, social media en marketing. Dit wil ik in 2019 nog meer gaan doen! Ik vind het belangrijk om op de hoogte te blijven van mijn vakgebied en wil mijn kennis graag met jou delen.

1. Mobile First

Het aantal mobiele gebruikers loopt in hoog tempo op. Zo is in 2018 de term Mobile First ontstaan. Dit concept zal in 2019 een nog belangrijkere rol gaan spelen. Bij een Mobile First ontwerp zijn mobiele gebruikers het uitgangspunt van het design. Dankzij mobiele apparaten is de snelheid van een website veel belangrijker geworden. Wist je dat je ongeveer drie seconden hebt om online een goede indruk te maken? Duurt het laden van jouw pagina langer, dan zal een groot deel van de bezoekers afhaken. Hierdoor zien we steeds vaker simpele websites. Ingewikkelde grafische designs en effecten worden noodgedwongen tot een minimum beperkt. Webdesigners staan voor een nieuwe uitdaging: het ontwerpen van een functionele, minimalistische website die toch onderscheidend is en de aandacht trekt.

Voorbeeld: https://www.typeform.com/

2. Branding

Een interessante ontwikkeling op het gebied van webdesign is de groeiende aandacht voor branding. Steeds meer ondernemers kiezen voor een website die hun bedrijf écht goed representeert. Websites worden meer onderscheidend en marketinggericht. De lijn tussen merk en design wordt steeds dunner. Door middel van storytelling worden de missie en visie van het bedrijf overgedragen. Het design geeft in één oogopslag de sfeer van de onderneming weer. Door het ontwikkelen van een duidelijke on-page marketingfunnel wordt de aandacht heel gericht gestuurd en wordt de boodschap duidelijk overgebracht.

Voorbeeld: https://www.quietbritishaccent.com/

3. Design

Op het gebied van vormgeving zullen we in 2019 twee totaal verschillende fronten zien. Aan de ene kant zien we een simpel en minimalistisch design, vaak met veel witruimte. Aan de andere kant zien we websites met felle kleuren, opvallende lettertypen en aandachttrekkende teksten. Toch zijn er een aantal aspecten die in beide fronten terugkomen. Zo zullen we in de webdesign trends voor 2019 meer asymmetrie, overlappende onderdelen en een speelse indeling zien.

Voorbeeld: https://tinkerwatches.com/
Voorbeeld: https://makemachine.co.uk/
Voorbeeld: http://essential.riccardoborchi.it/

4. Typografie

Dankzij het minimalisme en de streef naar een snelle laadtijd, zien we dat in 2019 tekst een belangrijkere rol gaat spelen. Designers worden steeds creatiever met typografie. We zien dat er meer gebruik wordt gemaakt van Bold lettertypen en aparte, unieke fonts. Daarnaast is het Serif ook helemaal terug. Hoewel voor langere teksten nog steeds Sans-Serif wordt gebruikt, omdat dit prettiger leest, zul je Serif fonts terugzien in titels en kopjes.

Voorbeeld: http://bepatrickdavid.com/
Voorbeeld: https://kvellhome.com/

5. Kleuren

Net zoals bij het design van de website, zien we ook bij kleuren twee verschillende fronten. Zo wordt er aan de ene kant gebruik gemaakt van opvallende, felle kleuren en aan de andere kant zien we veel pasteltinten bij de meer minimalistische designs. Daarnaast zien we nog een derde trend verschijnen, namelijk het monochroom design. Hierbij wordt gebruikgemaakt van één kleur over de gehele website, eventueel in verschillende tinten. Als laatste zien we websites die volledig ontworpen zijn in zwart-wit, als minder drastisch alternatief voor monochromie. Daarom verdient ook deze een plek in de webdesign trends voor 2019.

Voorbeeld: http://www.jonathandacosta.com/
Voorbeeld: https://www.and.co/digital-nomad-book

6. Interactie

Om minimalistische websites toch aantrekkelijker te maken en vanuit marketingoogpunt gaan we ons in 2019 richten op interactie. Keuzemogelijkheden, chatbots en micro-animaties worden gebruikt om bezoekers te stimuleren en te enthousiasmeren. Daarnaast zien we ook dat het gebruik van video terugkomt. Lange tijd waren video’s verdwenen uit de webdesign wereld. Dit had te maken met de opkomst van mobiele apparaten. Het bekijken van een video kost veel data. Nu hebben de meeste mensen grotere databundels en zien we video’s langzaamaan weer terugkomen op websites. Video’s die automatisch met geluid afspelen kun je nog steeds beter vermijden. 

Voorbeeld: http://neverbland.com/
Voorbeeld: www.casangelina.com

Persoonlijk ben ik gek op een clean en simple design. Ik gebruik dan kleine animaties en kleuraccenten om het ontwerp interessanter te maken en om de aandacht van bezoekers te sturen. Ik ben daarom heel blij dat deze trend in 2019 aanhoudt. Daarnaast kijk ik er heel erg naar uit om te experimenteren met typografie en interactie in mijn designs. Ik hou er ook van om creatief te zijn in mijn ontwerpen. Daarom maak ik vaak gebruik van asymmetrie en overlap. Dit zorgt voor een minder statisch gevoel. Ik maak er altijd een uitdaging van om zo creatief mogelijk te zijn, maar de website toch als één geheel te laten overkomen. Als laatste wil ik mij dit jaar verder gaan ontwikkelen op het gebied van marketing, zodat ik mijn klanten nog beter kan helpen hun online doelen te behalen.

Over welke trends ben jij het meest enthousiast?

Deel deze post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer lezen?

Mijn ideale klant

Mijn Ideale Klant

Heb jij voor jouw bedrijf wel eens jouw ideale klant in kaart gebracht? Dit is een slimme tactiek om een beter beeld te krijgen van jouw doelgroep. Op die manier kun je veel gerichter inspelen op de wensen en behoeften van jouw klanten.

Lees verder »