Hoger in Google Deel 2: Content is Queen

Zoals ik in mijn eerste SEO blog (Het belang van keywords) al aangaf, wordt Google steeds slimmer. Google leert continu van iedere bezoeker en het algoritme wordt daarop aangepast. Op deze manier draagt Google bij aan de ervaring van de gebruikers. In deze blog duiken we in het allerbelangrijkste onderdeel van SEO, namelijk: content.

Het schrijven van goede teksten voor je website wordt steeds moeilijker. Het aanbod is enorm en dagelijks verschijnen er miljoenen nieuwe blogposts, artikelen en webpagina’s op het internet. Daarnaast is het hele concept van het schrijven van webteksten volledig veranderd. Tien jaar geleden werden website teksten geschreven met Google als uitgangspunt en probeerden schrijvers daarbij hun publiek niet al te veel te frustreren. Tegenwoordig komen de lezers op de eerste plaats en overtuig je Google daarnaast op een subtiele manier van de waarde van jouw teksten.

Schrijf voor jouw publiek

De content van een website bestaat uit de teksten en de achterliggende boodschap. Deze boodschap moet aansluiten op de behoeften van jouw publiek. Bedenk daarom altijd van tevoren tegen welk probleem jouw bezoekers aan lopen en hoe jij dit probleem kunt oplossen. Zijn zij op zoek naar specifieke informatie over een bepaald onderwerp? Of zijn zij eerder op zoek naar vermakelijk tijdverdrijf? Zo schrijf ik deze blog, omdat ik gemerkt heb dat veel mensen het lastig vinden om teksten te schrijven voor hun website die hen helpen op weg naar hun doelen én tegelijkertijd bijdragen aan de SEO.

Bedenk wie jouw doelgroep is en pas jouw teksten daarop aan. Niet alleen in de informatie die jij aanbiedt, maar ook het taalgebruik. Als jouw publiek bestaat uit hondeneigenaren in de omgeving van Amsterdam, dan heeft het geen zin om met allemaal moeilijke termen te gaan gooien. Jouw publiek is immers erg breed en bestaat uit mensen van verschillende leeftijdscategorieën en opleidingsniveaus. Schrijf jij daarentegen blogs voor mede specialisten uit een bepaald vakgebied, dan moet je juist wel gebruikmaken van vaktermen en misschien zelfs een formele schrijfstijl aanhouden. Denk van tevoren ook vast na over de keywords die jij wilt gaan gebruiken, zodat je deze meteen kunt integreren in jouw verhaal. Meer weten over keywords? Lees deze blog: Het belang van keywords

Informatieve teksten van hoge kwaliteit

Bij SEO content gaat het niet over kwaliteit boven kwantiteit of andersom. Het is een samenspel van beiden. Google vindt kwalitatieve teksten heel belangrijk, maar wanneer die kwalitatieve informatie beperkt is, zal de website nooit hoger gerankt worden. Dit werkt ook andersom. Wanneer een website dagelijks wordt bijgewerkt met nieuwe artikelen, maar de kwaliteit van de content laag is, heeft dit geen positief effect op de SEO.

Google geeft de voorkeur aan nuttige, informatieve websites die bovendien waardevoller zijn dan concurrenten. Het is hierbij van belang dat de website een bepaalde mate van betrouwbaarheid heeft. De betrouwbaarheid wordt bepaald door de mate waarin jouw website op andere websites wordt vernoemd (link-building). Hierbij moet je rekening houden dat deze links relevant zijn en óók hoge kwaliteit content aanbieden. Het klakkeloos verspreiden van links werkt helaas niet meer. Hier gaan we in een volgende blog nog dieper op in.

Uniek en deelbaar

Google houdt van unieke content. Kopieer daarom nooit zomaar teksten van andere websites (hier moet je sowieso mee uitkijken, in verband met copyright). Een leuke manier waarop jij jouw teksten uniek kunt maken is door persoonlijke ervaringen te delen. Hiermee maak je jouw teksten ook meteen interessanter voor jouw publiek. Mensen vinden het namelijk fijn om zich een beeld te vormen bij de persoon achter de tekst. Wat ik daarnaast zelf graag doe is gebruikmaken van creatieve voorbeelden. Zo draag ik tegelijkertijd bij aan het overbrengen van mijn boodschap en het uniek maken van mijn content.

Social media speelt tegenwoordig een belangrijke rol in de jouw ranking in Google. Hoe vaker jouw website op Facebook wordt vermeld, hoe hoger jij zal scoren. Wel is het ook hierbij van belang dat het relevant is. Heb jij bijvoorbeeld een leuke blog geschreven over de ergernissen van het ouder worden, zorg dan dat je jouw lezers aanspoort om deze te delen op social media. Zo verhoog je de traffic naar jouw pagina en tegelijkertijd de betrouwbaarheid van jouw website. Voor Google betekent dit namelijk dat jouw informatie het waard is om te delen en daarom interessant zal zijn.

Leesbaarheid

Ondanks dat Google steeds slimmer wordt, heeft het nog steeds grote moeite om teksten te interpreteren. Hiervoor zijn minimaal 200 woorden nodig. Eigenlijk zou je bijna kunnen zeggen: hoe meer hoe beter. Google houdt van lange teksten. Het is zelfs bewezen dan teksten van meer dan 1500 woorden systematisch hoger scoren dan kortere teksten. De reden hiervoor is heel simpel: hoe meer tekst, hoe meer ruimte voor relevante informatie. Toch is het niet altijd verstandig om lange teksten te schrijven. Dit is namelijk voor de lezer minder prettig. Om deze reden is content van tussen de 600 en 800 woorden het meest gangbaar. Je schrijft immers in eerste instantie voor jouw publiek.

Een goede SEO-tekst is naast informatief ook prettig leesbaar. Breek lange paragrafen op en maak gebruik van overgangswoorden, zoals: daarentegen, kortom, zoals en terwijl (see what I did there?). Maak gebruik van korte zinnen en een actieve schrijfstijl. Hier heb ik persoonlijk de meeste moeite mee. Ik hou namelijk echt van lange zinnen en vind een passieve voice vaak netter overkomen. Ik zou nu het liefst willen zeggen: “hier wordt aan gewerkt”, maar eigenlijk moet ik dus zeggen: “hier werk ik aan”.

Daarnaast is het belangrijk dat je bij het schrijven van jouw teksten rekening houdt met skim readers; mensen die jouw tekst scannen op zoek naar nuttige informatie. Zorg er bijvoorbeeld voor dat belangrijke delen eruit springen, door deze vetgedrukt of cursief te maken. Daarnaast is een goede titel van ongekend belang. Er zijn namelijk vijf keer zo veel mensen die alleen naar de titel kijken, dan mensen die de gehele tekst lezen. Als laatste kan ik niet vaak genoeg benadrukken hoe waardevol synoniemen zijn voor een tekst. Door het gebruik van tweelingwoorden zorg je ervoor dat jouw tekst niet eentonig wordt en daarmee prettiger leesbaar zal zijn. Google kent ze trouwens ook.

Conclusie

Goede SEO-proof content bestaat uit teksten die in eerste instantie zijn geschreven voor jouw doelgroep en die bovendien een probleem oplossen of behoefte vervullen. De content is uniek, inspirerend, informatief, prettig leesbaar en spoort lezers aan tot actie.

Een handige en tegenwoordig bijna onmisbare SEO-tool voor WordPress, is de plugin van Yoast. Deze plugin helpt je bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines en leidt je stap voor stap door het proces. Het vertelt je ook meteen waar je de mist in gaat en hoe je deze issues kunt verhelpen. Klik hier voor meer tips om hoger in Google te komen op de website van Yoast.

Heb jij hulp nodig bij het schrijven van SEO-proof teksten? Ik help je hier graag mee! Neem vrijblijvend contact met mij op, dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Deel deze post

Doe de gratis SEO check

Ben jij benieuwd hoe jouw website gevonden wordt op Google? Vul hiernaast jouw gegevens in en ik controleer gratis jouw website en vertel je op basis daarvan wat jouw valkuilen zijn en hoe jij jouw SEO kunt verbeteren. Helemaal gratis? Ja, helemaal gratis. Beloofd!

Copyright © 2019 LionessDesign | Algemene voorwaarden | In samenwerking met Someco