Het belang van keywords voor SEO (zoekmachine optimalisatie)

Het belang van keywords (hoger in Google)

Kwaliteit boven kwantiteit

Het belang van keywords is in de SEO-wereld steeds kleiner geworden. Dat betekent nog niet dat goed gebruik ervan niet helpt om hoger in Google te komen. Waar mensen vroeger hun webpagina’s vulden met lange onsamenhangende teksten om maar zoveel mogelijk keywords in je pagina kwijt te kunnen, werkt dit tegenwoordig averechts voor je ranking in Google. Google is slimmer geworden en wij moeten daarin mee gaan.

Verplaats je in je doelgroep

Bij het schrijven van teksten voor je website moet je constant in gedachten houden waar jouw doelgroep op zou zoeken in Google. Heb je bijvoorbeeld een blog geschreven over waarom vitamine D belangrijk is voor een goed humeur, verplaats je dan in een persoon die hierin geïnteresseerd zou zijn. Jouw focus keyword is in dit geval vitamine D. Probeer rondom dit keyword een vraag te formuleren waar mensen op zouden kunnen zoeken. Dit kan zijn: Maakt vitamine D gelukkig? Zo schrijf ik deze blog over het belang van keywords, omdat ik merk dat veel mensen het lastig vinden om ze effectief in te zetten. Mijn keyword, of eigenlijk keyphrase, is “het belang van keywords”. Ik heb gekozen voor een langere zoekterm, omdat de concurrentie hierop minder hoog is.

Waar moet je keywords vermelden?

Vervolgens bouw je je verhaal en webpagina rondom deze vraag. Belangrijk is hierbij dat het focus keyword in de volgende onderdelen wordt vermeld:

– In de URL
– In de pagina titel
– In de meta tags (vooral de meta description)
– In de afbeeldingen (denk ook aan de alt tekst)
– In links die naar deze pagina verwijzen
– In de tekst van de pagina

Bij het laatste punt is het belangrijk dat je dit niet te vaak doet. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om je teksten zodanig in te richten dat het focus keyword bijvoorbeeld maar drie keer voorkomt in de tekst, maar probeer gebruik te maken van synoniemen! Hierdoor zorg je er meteen voor dat je teksten prettiger te lezen zijn. Twee vliegen in één klap. Verder is het van belang dat het focuswoord in ieder geval in de eerste alinea van de tekst terugkomt. Hoe vaak jouw keyword gebruikt mag worden in de tekst is afhankelijk van de hoeveelheid tekst die je geschreven hebt.

De betekenis van het woord

Bij het kiezen van keywords voor je website is het handig om stil te staan bij de betekenis van het woord. Misschien heeft het woord wel meerdere betekenissen. Stel dat jij handelt in autobanden en zet in de titel van je pagina “een nieuwe band” dan is de kans groot dat je gevonden wordt door mensen die op zoek zijn naar een nieuwe band om aan hun Spotify Playlist toe te voegen. De kans dat zij toevallig ook nieuwe banden voor hun auto nodig hebben is erg klein. Daarnaast is het van belang dat jouw focus keywords specifiek zijn, anders zul jij niet hoger in Google komen. De kans dat jij met jouw interieur webshop met het focuswoord ‘meubels’ boven IKEA komt te staan is natuurlijk nihil. Daarnaast geeft het geen goed beeld over hetgeen dat jij te bieden hebt. Misschien ben jij gespecialiseerd in antieke kasten en is de persoon aan de andere kant eerder op zoek naar een moderne bank. Google eens op jouw focuswoorden of geformuleerde vragen en kijk welke hits er naar boven komen. Vraag je dan af of het voor jou haalbaar is om op dit punt hoger gerankt te worden of dat je zal verdwijnen in de massa.

Het belang van keywords in een lopend verhaal

Met goede keywords leg je als het ware een verbinding tussen dat wat jij te bieden hebt en datgene waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn. Goed en efficiënt gebruik is niet alleen gericht op de keywords op zich, maar strekt zich tot in de content van jouw pagina. Zorg voor een interessant, goed leesbaar, lopend verhaal. Google let namelijk ook op de structuur van jouw teksten en de leesbaarheid. Maak gebruik van relevante afbeeldingen en schenk wat extra aandacht aan de opmaak. Met keywords maak je niet alleen jouw website beter vindbaar, maar leg je voor jezelf meteen een structuur aan die zowel het schrijven van de tekst als het lezen ervan prettiger maakt.

Een handige en tegenwoordig bijna onmisbare SEO-tool voor WordPress, is de plugin Yoast. Deze plugin helpt je bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines en leidt je stap voor stap door het proces. Het vertelt je ook meteen waar je de mist in gaat en hoe je deze issues kunt verhelpen. Op de website van Yoast kun je meer tips lezen over het belang van keywords en andere SEO-gerelateerde onderwerpen.

Begrijp jij het belang van keywords, maar heb je moeite om dit effectief in te zetten op je eigen website? Ik help je hier graag mee. Als je contact met mij opneemt, dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Deel deze post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer lezen?

Mijn ideale klant

Mijn Ideale Klant

Heb jij voor jouw bedrijf wel eens jouw ideale klant in kaart gebracht? Dit is een slimme tactiek om een beter beeld te krijgen van jouw doelgroep. Op die manier kun je veel gerichter inspelen op de wensen en behoeften van jouw klanten.

Lees verder »
Webdesign trends voor 2019

6 Webdesign Trends voor 2019

Het nieuwe jaar is alweer twee weken aan de gang. Hoe gaan we dit jaar verder met de ontwikkelingen in mobiel gebruik? Welke kleuren gaan we terugzien? Hoe sluiten we de brug tussen design en branding? Lees hier welke trends we kunnen verwachten in 2019.

Lees verder »
SEO-proof teksten schrijven

SEO-proof teksten schrijven (hoger in Google)

Het schrijven van goede teksten voor je website wordt steeds moeilijker. Het aanbod is enorm en dagelijks verschijnen er miljoenen nieuwe blogposts, artikelen en webpagina’s. In deze blog duiken we in het allerbelangrijkste onderdeel van SEO, namelijk: content.

Lees verder »