Mijn ideale klant

Mijn Ideale Klant

Ik heb mijn ideale klant in kaart gebracht en wil deze graag met jullie delen als voorbeeld.

Heb jij voor jouw bedrijf wel eens jouw ideale klant in kaart gebracht? Je past je benaderwijze, omgangsvormen en zelfs je marketingstrategie en complete brand identity aan op basis van de doelgroep. Je zult misschien merken dat je dit onbewust al aan het doen bent. Natuurlijk zal niet iedere klant voldoen aan het beeld van jouw ideale klant, maar het is wel een slimme tactiek om een beter beeld te krijgen van jouw doelgroep. Op die manier kun je veel gerichter inspelen op de wensen en behoeften van jouw klanten en daarmee betere service bieden.

Hoe doe je dit?

Bij het inventariseren van jouw ideale klant probeer je zo specifiek mogelijk te zijn en tegelijkertijd de volledige lading te dekken. Denk bijvoorbeeld na over wat jouw doelgroep bezighoudt. Wat zijn hun hobby’s en interesses? Waar doen zij hun boodschappen? Tegen welke problemen lopen zij aan? Hoe ziet hun gezinssamenstelling eruit? Stel jezelf al deze vragen en bedenk of deze vragen relevant zijn voor jouw bedrijf. Je kunt je ideale klant zelfs een naam geven, als dit jou helpt om een goed beeld te vormen.

Mijn ideale klant

Mijn ideale klant is een vrouwelijke onderneemster in het MKB. Ze is tussen de 30 en 50 jaar oud en heeft een druk leven. Ze werkt fulltime aan haar bedrijf en runt daarnaast nog een huishouden. Ze woont en werkt in Midden-Nederland en heeft veel passie voor haar vak. Ze gaat graag mee met de tijd, maar is niet heel erg technisch.

Ze heeft een gevestigd bedrijf met een vaste klantenkring, maar heeft ook behoefte aan nieuwe klanten. Om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten betere service te bieden, is zij bereid te investeren in haar online succes. Ze wil haar producten of diensten promoten via haar website, maar heeft nog geen website, of haar website is verouderd. Ze wil graag investeren in een website die er mooi uitziet en aansluit bij haar bedrijf en persoonlijkheid, maar bovenal ook functioneel en doeltreffend is. Ze wil daarbij graag de mogelijkheid hebben om op een makkelijke manier zelf klein onderhoud uit te voeren en haar eigen nieuwsberichten en blogs te posten.

Ze heeft zin om de handen uit de mouwen te steken, maar is overweldigd door het aanbod online. Ze maakt graag keuzes op basis van intuïtie en geeft de voorkeur aan betrokkenheid en persoonlijkheid. Om deze reden wil zij graag eerst in gesprek met een webdesigner, voordat zij een keuze maakt. Ze werkt daarom liever samen met een kleine onderneming dan met een groot bedrijf. Ze is bereid om samen te werken met een startend ondernemer, omdat ze zich herinnert hoe het was toen zij net begon, en omdat ze weet dat starters graag een paar stappen extra zetten voor hun klanten.

Ze heeft behoefte aan de expertise van een professional, maar wil zelf graag nauw betrokken zijn bij het proces. Om deze reden wil zij niet beperkt zijn in het aantal concepten, zodat ze zeker weet dat ze bij oplevering 100% tevreden is met het resultaat. Ze wil daarom graag samenwerken met iemand die naar haar luistert en haar begrijpt. Ze geeft de voorkeur aan samenwerken met een vrouw, omdat ze gelooft dat vrouwen onderling op het gebied van stijl, design en strategie meer op één lijn zitten. Ze heeft daarnaast behoefte aan open en eerlijke communicatie in een informele sfeer en staat open voor de mening van een professional.

Herken jij je in mijn ideale klant? Neem dan gerust contact met mij op, dan kunnen we even kletsen!

Hoe ziet jouw ideale klant eruit?

Deel deze post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer lezen?

Webdesign trends voor 2019

6 Webdesign Trends voor 2019

Het nieuwe jaar is alweer twee weken aan de gang. Hoe gaan we dit jaar verder met de ontwikkelingen in mobiel gebruik? Welke kleuren gaan we terugzien? Hoe sluiten we de brug tussen design en branding? Lees hier welke trends we kunnen verwachten in 2019.

Lees verder »